Je maakt wellicht al gebruik van CRM, of klantrelatiebeheer. Je weet dus dat dit jouw organisatie helpt in het vastleggen, beheren en optimaliseren van klantrelaties. Hierdoor groeit jouw organisatie. Maar wat is social CRM precies, en nog belangrijker, hoe zet je het in? Want gebruik maken van social CRM terwijl je er niet alles uithaalt is zonde! In deze blog vertellen we je alles over social CRM en wat het doet voor jouw organisatie!
Social CRM is een onderdeel van het beheren van je klantrelaties. CRM is het beheer van de relatie met een klant. Dit bestaat onder andere uit het opslaan van gegevens, maar ook de interactie met een potentiële klant. Bij social CRM worden sociale media kanalen geïntegreerd in je CRM proces. Dit betekent dat ook persoonsgegevens van sociale media kanalen worden opgeslagen én de interacties en conversies die een klant heeft via deze kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper of een chatgesprek met je klant.
De laatste jaren is het aantal particuliere, maar ook zakelijke gebruikers op sociale media erg toegenomen. Om je CRM goed in te richten, is het bijna onmogelijk om geen gebruik te maken van social CRM. CRM-oplossingen, zoals Aurea CRM en Salesforce, helpen je daarbij.
Jij wilt met je organisatie vooral bezig zijn met activiteiten die ook écht iets toevoegen. Niet onbelangrijk dus om te weten wat social CRM precies doet en hoe het je helpt. Kort gezegd zorgt social CRM ervoor dat er meer interactie is tussen de klant en de organisatie. Je creëert op deze manier een gevoel van nabijheid voor je klant. Naast dat je voor de klant beter bereikbaar bent, zitten er ook voor jou als organisatie een aantal voordelen aan social CRM, zoals sneller kunnen inspelen op je klant en het gebruik van ambassadeurs. Dit zijn klanten die zo erg fan zijn van je merk dat ze het aanraden aan anderen en zo voor jou verkopen.
Social CRM zorgt ervoor dat je de relatie met je klant verbeterd en beter onderhoudt. Daarnaast heeft social CRM nog een paar voordelen:
De start van social CRM zit in het juist inzetten van social media kanalen en daar een passende strategie bij schrijven. Enkel je oude strategieën hergebruiken voor social CRM is niet genoeg. Het gaat meer over de benadering van klantrelaties dan wanneer je welk kanaal inzet. Als iemand volger wordt van jouw Facebookpagina of Instagram-account is dat niet voldoende om deze activiteiten als Social CRM te kenmerken.
Bij social CRM gaat het over het rechtstreeks bereiken en betrekken van je (potentiële) klant bij alles wat jouw organisatie doet, denk bijvoorbeeld aan co-creatie. Dat is belangrijk voor social CRM: het creëren van een unieke relatie tussen jouw organisatie en haar klanten. Bluedesk CRM wil je graag helpen bij het ontwikkelen en laten groeien van deze relatie. Wil jij meer weten? Download dan nu onze brochure